Главное о кейсе
В итоге у нас получился сайт, который не просто представляет собой набор фактов, а последовательно ведет читателя сквозь цифры, делая их занимательными и понятными.
Сайт запущен 15 декабря 2020 года.
Тогда же появились первые публикации в СМИ и реакции в соцсетях. Про проект написали
66.ru,
eanews.ru, The Village, It’s my city и многие другие.
На самом деле, в Екатеринбурге часто случаются какие-то крутые инициативы, но наши исследователи не умеют красиво презентовать данные. Все они остаются где-нибудь в ФБ, для узкой аудитории.
Мы думаем, что с помощью таких вот лендингов-лонгридов можно и нужно доносить информацию до общественности. Надеемся, что он привлечет внимание, и у объектов культурного наследия в нашем городе появится светлое будущее.
Кстати, за первые сутки на сайте было более 1 500 посетителей и до конца все 30 000 знаков дочитала четверть из них. На сегодняшний день — 8 000 посетителей.
===ENG===
As a result, we created a website that is not just a collection of facts but consistently guides the reader through the numbers, making them entertaining and understandable.
The site was launched on December 15, 2020. The first publications in the media and reactions on social media appeared at the same time. The project was featured on
66.ru,
eanews.ru, The Village, It's my city and many other online sources.
Such cool initiatives often happen in Yekaterinburg, but our researchers don’t know how to visualise the data so that they are not only informative but also beautiful. They all remain somewhere on Facebook feed, for a narrow audience only.
We believe that with the help of such landing pages-long reads it is possible and necessary to convey information to the public. We hope that it will attract attention and that cultural heritage sites in our city will have a bright future.
By the way, during the first day since the launch, the site had more than 1,500 visitors, and a quarter of them read the article to the end (which is 30,000 characters!). And today it has more than 8,000 visitors.
Бизнес-задача и ее решение
ЭТАПЫ РЕАЛИЗАЦИИ ВСЕГО ПРОЕКТА
1. ПОДГОТОВКА И ОСМОТР
На сайте Управления и охраны объектов культурного наследия есть реестр, но это документ в Word, с ним довольно проблематично работать. Поэтому с помощью гуглоформ был создан опросник для волонтеров. С мая по ноябрь волонтеры ходили по городу, фотографировали объекты и описывали их, отвечая на вопросы анкеты.
С некоторыми объектами все было просто — например, с Главпочтампом — понятно, где он и как выглядит) С другими менее понятно, потому что в реестре указан адрес, на который нужно прийти, а вот что там будет? А иногда случались и целые квесты, потому что адрес не совпадал: в документах он мог быть старый, либо по адресу могло быть несколько домов разной эпохи и непонятно, который из них нужен. Были объекты, которые находились на закрытых территориях и даже объекты, которые чудесным образом нашлись. Например, один объект считался утраченным, — такого адреса просто уже не существует, а на месте, где он примерно мог бы быть, находится новая застройка. Так вот, в конце исследования обнаружили, что искомый дом был деревянный, и он перенесен — а новый адрес не указан в реестре (детективные истории тоже случались).
2. АНАЛИТИКА И СИСТЕМАТИЗАЦИЯ
Все данные по объектам собирались в таблицу, но ее нужно было анализировать. Потому что очевидно — волонтеры могли ошибиться или данные могли быть отражены неточно, а задача понять, что у нас есть, без анализа не решается. Сначала собрали каталог с помощью инструментов для онлайн-магазинов, а после использовали Simple Spread, который подтягивает в каталог данные прямиком из гугл-таблицы. С ним отпадает необходимость выгружать — перепроверять — править и снова загружать данные в каталог, можно просто менять данные в гугл-таблице и сразу видеть изменения в карточках каталога.
С помощью этого инструмента удалось собрать каталог и проанализировать всю информацию, поправить ошибочные данные. Например, у некоторых объектов была неверно указана этажность — если у здания есть цоколь или башенка, иногда неочевидно из какого материала сделано здание — если это полностью ободранная руина, люди писали, что здание кирпичное, хотя на самом деле оно когда-то было оштукатурено.
По итогам ребята сделали очень много аналитики, но стало понятно, что все это — информация для гиков с кучей специфичной статистики, которая не будет интересна широкой аудитории, а задача всего проекта — привлечь внимание общественности к состоянию ОКН.
3. УПАКОВКА И ПРЕЗЕНТАЦИЯ РЕЗУЛЬТАТОВ
Вот на этом этапе подключились мы, чтобы помочь рассказать о результатах мониторинга.
Нужна была крутая визуализация данных и лонгрид, потому что информации слишком много — ни одно СМИ не возьмется публиковать больше 30 000 знаков одномоментно. Поэтому мы взялись за визуальную часть — дизайн и верстку лендинга-лонгрида.
===ENG===
PROJECT STAGES
1. PREPARATION AND INSPECTION
There is a register on the site of the Department of State Protection of Cultural Heritage Sites, but this is a Word document, and it is rather problematic to work with it. Therefore, with the help of Google Forms, a questionnaire for volunteers was created. From May to November, volunteers walked around the city, photographing architectural objects and describing them, according to the questionnaire.
With some objects, everything was simple – for example, with the Main Post Office in Yekaterinburg – it was clear where it is and how it looks. With others it was less clear because the register contains the address where you need to go, but what will be there? And sometimes it looked more like a quest because the address didn't match: the documents could indicate the old address, or there could be several buildings from different eras at the same address and it wasn't clear which one we needed. There were also cultural heritage sites that were located in private territories, and even those that were miraculously found. For example, one site was considered lost – that address simply no longer exists, and a new building is located in the place where it might have been. So, at the end of the research, the volunteers discovered that the house they were looking for was made of wood, and it was moved to a different location, but the new address was not listed in the register (yes, we know it sounds like a detective story).
2. ANALYTICS AND SYSTEMATISATION
All data on objects were collected in a spreadsheet, but it had to be analysed. Because it is obvious that the volunteers could have made a mistake or the data could have been entered inaccurately, and the task of understanding what we have cannot be solved without analysis. First, a catalogue was assembled using tools for online stores, and then SpreadSimple was used, which pulls data into the catalogue directly from Google Sheets. Thanks to it, there is no need to download – check multiple times – edit and upload data into the catalogue, you can simply change the data in Google Sheets and immediately see the changes in the catalogue cards.
With the help of this tool, it was possible to compile a catalogue and analyse all the information, correct the wrong data. For example, some objects had an incorrect number of floors in the register – if the building had a semi-basement or a turret, sometimes it was not clear what material the building was made of – if it was a completely stripped ruin, people wrote that the building was made of brick, although, it was actually once plastered.
As a result, the guys did a lot of analytics, but it became clear that all this was information for geeks with a bunch of specific statistics that would not be of interest to a wide audience, while the main task of the entire project was to draw public attention to the state of cultural heritage sites.
3. VISUALISATION AND PRESENTATION OF RESULTS
We joined the project at this stage to help communicate the monitoring results.
The project needed a cool data visualisation and a long read because there was too much information – no media would agree to publish more than 30,000 characters at once. Therefore, we took up the visual part – the design and layout of the landing page-long read.
Прочая информация о кейсе
Мы приложили руку к созданию лендинга-лонгрида с результатами общественного мониторинга объектов культурного наследия Екатеринбурга «Что там с ОКН», и считаем важным рассказать об этом. Итак, ОКН — это объекты культурного наследия.
ПРОБЛЕМА
Проблема в том, что много лет есть общее непонимание, что же такое объекты культурного наследия. В Екатеринбурге 801 ОКН (сейчас, по итогам исследования, их 805). И о состоянии многих из них не было точных данных. Поэтому возникла идея провести мониторинг и систематизировать и актуализировать всю информацию.
Важно отметить, что проект по мониторингу и обработке данных о состоянии ОКН в Екатеринбурге полностью волонтерский — просто есть люди, которым не все равно и которые приняли в нем участие. Проект реализован арх-группой Podelniki при участии НКО «Уральский хронотоп» и 40 волонтеров.
А мы помогли с упаковкой результатов.
=== ENG===
We had a hand in creating a landing page-long read with the results of public monitoring of cultural heritage sites in Yekaterinburg – "What's with CHS?", and would like to tell you about it.
PROBLEM
The problem is that for many years there has been a general misunderstanding of what cultural heritage sites are. There are 801 CHS in Yekaterinburg (now, according to the research, there are 805 of them). And there was no accurate data on the state of many of them. Therefore there was an idea to monitor them and systematise and update all the information.
It is important to note that the project for monitoring and processing data on the state of cultural heritage sites in Yekaterinburg is completely run by volunteers – there are just people who care and who took part in it. The project was carried out by the Podelniki architecture group with the participation of the Uralsky Chronotope NPO and 40 volunteers.
And we helped them visualise the results.
Скриншоты